mandag 27. februar 2012

Sunnhet, Fant tips på nettet!!!

  "kjærringa skal bli sunn", Jeg er egentlig veldig glad i sunn mat, men spiser sjeldent mer en 2 ganger daglig. Det må jeg endre på nå, jeg er for "feit" til å lavære. Jeg gikk faktisk ned i vekt fordi jeg begynte å spise oftere og mindre. Nå skal Fatdorris bli fornuftig, jeg kan om jeg vil. Det er så mye enklere når man kan søke opp ting på nettet og få fornuftig svar. Lavkarbo, neitakk.. Jeg kom over disse ti rådene, og det teite er  jo at jeg vet det jo egentlig. Bare for fjærn til å komme på de når jeg er på butikken. Denne listen skal jeg ha med meg når jeg handler neste gang. Dere tror kanskje jeg gjør dette kunn for å gå ned i vekt?, men nei jeg ønsker å bli flinkere for helsen min sin del. Jeg har gitt litt faen i kroppen min, det startet med depresjoner og arbeidsløshet. Jeg lot meg selv bli kraftig overvektig og grav meg mer ned i depresjonen. NÅ er jeg klar for fight, Jeg er i jobb, jeg er i bedre humør og jeg vil dette. Jeg skal gjøre kroppen min en tjeneste, jeg skal overvinne overvekt.


1. Bruk kroppen!
Helsen din er ikke bare avhengig av at du gir kroppen riktig brensel - den må også bli brukt . Men du trenger ikke svette på et helsestudio flere ganger i uken av den grunn. Ta på deg et par gode sko og gå en halvtimes tur hver dag, det er faktisk nok.
2. Rydd i kjøkkenskap og skuffer
Rydd/kast alt du ikke bør ha der. Kjøp kun snacks, godteri og kjeks i helgene. Da slipper du å bli fristet i hverdagen.
3. Planlegg
Planlegg middagene for en hel uke og kjøp inn alt du trenger i én omgang. Da unngår du impulskjøpene, som har en tendens til å bli litt mindre sunne.
4. Fem om dagen
Det er ikke så vanskelig som du tror:
  • Drikk et glass juice.
  • Legg agurk og tomat på brødskiven.
  • Spis en salat til lunsj.
  • Spis en frukt eller litt grønnsaker som mellommåltid.
  • Spis litt grønnsaker eller salat til middag.
5. Smart å ha i kjøleskapet
  • Magre meieriprodukter som melk, ost, yoghurt og kesam
  • Egg
  • Kyllingpålegg
  • Mager leverpostei
  • Frisk salat, paprika, sukkererter, brokkoli, gulrøtter og poteter
6. Riktige mellommåltider
  • En frukt og et knekkebrød med pålegg
  • Yoghurt med korn
  • Minigulrøtter, litt rosiner og nøtter
  • Smoothie
7. I tørrskapet
  • Havregryn
  • Sammalt mel
  • Frø, nøtter
  • Saltfattige posesupper og gryteretter
  • Hermetiske tomater
  • Hermetisk kalkun/bogskinke
  • Fullkornpasta og fullkornris
  • Bønner og linser
  • Grov frokostblanding
  • Grove knekkebrød
8. Ha alltid i fryseren
  • Poser med grønnsaksblanding
  • Poser med bær
  • Kyllingfileter
  • Laks i porsjonsstykker
9. Ha alltid på kjøkkenbenken
  • Tomater
  • Agurk
  • Frukt
10. Når du har søtsug
Spis en müslibar. Da får du i deg gode næringsstoffer.
LINK:
http://www.klikk.no/helse/dinkost/ernaring/article652554.ece

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar